Thursday 11 August 2016

Pokok Palma + Jenis Sifat Manusia

Images: Credit from Google Search

Aku telah melihat kekalahan musuhku, dan mendengar teriakan orang jahat yang menyerang aku. Orang jujur akan menjadi makmur seperti pokok palma; mereka akan menjadi kuat seperti pokok sedar di Lebanon. Mereka umpama pokok yang ditanam di Rumah Tuhan, seperti pokok yang tumbuh dengan subur di Rumah Allah kita, dan tetap menghasilkan buah pada masa tua, dan sentiasa menghijau serta kuat.



Ada orang suka yang suka memberi tetapi masih bertambah kaya. Ada orang yang kedekut, tetapi bertambah miskin pula. Orang yang murah hati akan menjadi makmur. Orang yang suka menolong akan ditolong juga. Orang yang menyorok gandum akan dikutuk, tetapi orang yang menjual gandum akan dipuji. Orang yang bermaksud baik akan dihormati, orang yang mencari kejahatan akan mendapat kejahatan.

Orang yang bergantung kepada kekayaan akan jatuh seperti daun kering, tetapi orang salih akan menjadi makmur seperti tanaman subur. Orang yang mendatangkan kesusahan kepada keluarganya, tidak akan memiliki apa-apa. Orang bodoh akan menjadi hamba orang bijak selama-lamanya.

Kesalihan memberikan hidup, tetapi keganasan mencabut hidup itu. Jika orang baik menerima balasan di dunia, pastilah orang jahat dan berdosa mendapat hukuman.


No comments:

Post a Comment